Saturday, April 14, 2007

שיטות טיפול - רופא

שיטות טיפול:

חבישות מיוחדות לטיפול בנפיחויות - קיים סוג מיוחד של תחבושות לעזרת הטיפול בנפיחות הלימפדמה. ייחודן הוא בהיותן בעלות אלסטיות נמוכה במיוחד. אפשרויות המתיחה של תחבושות אלה מוגבל ל 15% מעבר לאורכן הנתון, זאת באמצעות אריגתן תוך שימוש בעיקר בסיבי כותנה צפופים במיוחד. התחבושות משמשות אותי בעיקר בשלבים האינטנסיביים של הטיפול, ובמיוחד בנפיחויות שהן כבר פיברוטיות. במצב זה אני יוצר, ע"י טיפול ידני מתאים (כמתואר בסעיף הקודם), ריכוך של ההצטלקויות. הבעיה הינה בנטייה המהירה שלהן לחזור ולהיות פיברוטיות לאחר סיום הטיפול הידני, ולפני מועד הטיפול הבא. התחבושות וטכניקות החבישה עוזרות לי בהאטת תהליך זה. החבישה צריכה להיעשות במיומנות רבה, אחרת היא עלולה בקלות לגרום לנזק הגדול יותר מתועלתה. למשל, חבישה שאינה נעשית כהלכה, יכולה להוריד את הנפיחות מהיד אל האצבעות, שלא הייתה בהן נפיחות קודמת, ולסבך בכך מאד את המצב.

כפפות, שרוולים וגרביים אלסטיים, לפי מידה אישית - אמצעים אלו, הניתנים לפי מידתו האישית של המטופל, משמשים לרב בשלבים היותר מאוחרים של הטיפול. תפקידם לשמש כאפשרות חלופית לחבישות, וע"י כך לאפשר למטופל יכולת תנועה ותפקוד עדיפים על פני אלו של התחבושות. חשוב מאד שהגרביים או השרוולים והכפפות, יוזמנו לפי מידה אישית מדויקת של המטופל, ע"י מי שמוסמך ומוכשר לכך בלבד. חשוב מאד שהם יהיו מאיכות, ומרכיבי בד מסוימים, הקיימים אצל יצרנים ספורים בלבד. עוד חשוב, להקפיד לא להשתמש בגרביים ובשרוולים אלסטיים בלילה, אלא רק במשך היום. בלילות יש לרב להמשיך ולחבוש את האיברים החולים בלימפדמה. לשם כך, אני מלמד את בני משפחתו של המטופל, במהלך התהליך, כיצד לחבוש את המטופל. לעיתים התהליך לוקח מספר רב של ניסיונות, ולעיתים המטופל מצליח לחבוש את עצמו באופן עצמאי.

שמירה על היגיינה - היות ולימפדמה היא בעצם פגיעה במרכיבי המערכת החיסונית של רבע גוף סביב האזור המנותח (למשל, בניתוח סרטן שד, שבהם מוציאים קשריות לימפה אקסילריות מבית השחי, נפגע לימפתית השטח שמהמותן, דרך החזה והגב של אותו צד, ועד לאצבעות היד), נוצרת פגיעה ביכולת הגוף להלחם בזיהומים בשטחים הקשורים לפגיעה הלימפטית. היות והמערכת הלימפתית היא המנגנון הראשון והעיקרי שלוחם בזיהום הפולש לגוף, תגיב המערכת הלימפטית בדרכה למצב של זיהום. כך שכל מצב של זיהום, ולו הקל ביותר, יצור תגובה לימפתית חריפה. לנוזלי הלימפה לא יהיו דרכי ניקוז עקב הפגיעה הפיסית בהם, והם יצטברו סביב האזור המנופח. כך נוצר מעגל סגור: נפיחות גוררת רגישות למצבי זיהום, שמגבירים את הנפיחות. לשם כך חשוב מאד שמי שנפגע במערכת הלימפטית, ישמר מאד מפני כל פציעה שהיא, חתכים, סכינים במטבח, קוצים של ורדים, ענפים יבשים, נשיכות ושריטות של בעלי חיים, כוויות ועקיצות. נושא נוסף הוא הצורך בנקיטת זהירות רבה מפני הופעת פטרת והתפתחותה. גם כאן ישנו מעגל סגור שבו במצב לימפדמה יש נטייה מוגברת לפטרת, והופעתה מגבירה את הנפיחות.

No comments: